28 فوریه 2024- تحقیقاتی که گیرنده ی مهارکننده ی انسولین به نام اینسپتور را هدف قرار داده است، راه‌های امیدوارکننده‌ای را برای محافظت از سلول‌های بتا نشان می‌دهد که امیدی را برای درمان علّی دیابت ایجاد می‌کند.

یک مطالعه ی جدید بر روی موش‌هایی که بر اثر رژیم غذایی چاق شده بودند، نشان داد که حذف اینسپتور تنظیم گلوکز را بهبود می بخشد، همین نتیجه باعث تحقیق بیشتر بر روی آن به عنوان یک هدف دارویی برای درمان دیابت نوع 2 گردید.

این یافته که در Nature Metabolism منتشر شده است، حاصل تحقیقاتی است که توسط محققان مرکز دیابت هلمهولتز مونیخ و با همکاری مرکز تحقیقات دیابت آلمان، دانشگاه فنی مونیخ و دانشگاه لودویگ-ماکسیمیلیان مونیخ هدایت گردید.

هدف قرار دادن اینسپتور برای مقابله با مقاومت به انسولین در سلول های بتا

مقاومت به انسولین، که اغلب با چاقی شکمی مرتبط است، به یک معضل مهم مراقبت های بهداشتی در عصر ما تبدیل شده است. مهمتر از آن، مقاومت به انسولین در سلول های بتا به اختلال عملکرد آنها و انتقال از چاقی به دیابت نوع 2 آشکار کمک می کند.

در حال حاضر، تمام دارو‌ها، از جمله انسولین، به جای رسیدگی به علت اصلی دیابت که نارسایی سلولهای بتا یا از دست دادن سلول‌های بتا است، بر مدیریت سطوح بالای قند خون تمرکز دارند. بنابراین، تحقیق در مورد محافظت و بازسازی سلول‌های بتا بسیار مهم است و چشم‌اندازهای امیدوارکننده‌ای برای رسیدگی به علت اصلی دیابت دارد و راه‌های بالقوه‌ای را برای درمان علّی ارائه می‌دهد.

با کشف اخیر inceptor، گروه تحقیقاتی پروفسور  Heiko Lickertمتخصص سلول های بتا، یک هدف مولکولی جالب را کشف کرده است. گیرنده ی مهارکننده انسولین یا اینسپتور که در دیابت بیان آن افزایش می یابد، ممکن است به عنوان یک تنظیم کننده منفی این مسیر سیگنالینگ، به مقاومت به انسولین کمک کند. برعکس، مهار عملکرد این گیرنده می‌تواند سیگنال‌دهی انسولین را افزایش دهد - که به نوبه خود برای عملکرد کلی سلول‌های بتا، بقا و جبران استرس مورد نیاز است.

محققان با همکاری پروفسور تیمو مولر، کارشناس فارماکولوژی مولکولی در چاقی و دیابت، اثرات از کار انداختن اینسپتور را در موش های مبتلا به چاقی ناشی از رژیم غذایی، بررسی کردند. محققان به بررسی تاثیر مهار عملکرد اینسپتور بر بهبود تحمل گلوکز در چاقی ناشی از رژیم غذایی و کاهش مقاومت به انسولین،- که هر دو مرحله حیاتی پیش بالینی در پیشرفت به سمت دیابت هستند- پرداختند.

حذف اینسپتور باعث بهبود سطح قند خون در موش های چاق گردید

محققان به بررسی اثرات حذف اینسپتور از تمام سلول های بدن در موش های چاق ناشی از رژیم غذایی پرداختند. جالب توجه این بود که موش‌های فاقد اینسپتور، بهبود تنظیم گلوکز را بدون کاهش وزن نشان دادند، که با افزایش ترشح انسولین در پاسخ به گلوکز مرتبط بود.

سپس، محققان توزیع اینسپتور را در سیستم عصبی مرکزی بررسی کردند و حضور گسترده آن را در نورون ها کشف کردند. حذف اینسپتور از سلول های عصبی نیز تنظیم گلوکز را در موش های چاق بهبود بخشید. در نهایت، محققان به طور انتخابی اینسپتور را از سلول‌های بتای موش‌ها حذف کردند و در نتیجه بهبود کنترل گلوکز و افزایش جزئی توده سلول‌های بتا را مشاهده کردند.

تحقیق در مورد داروهای مسدود کننده اینسپتور

دکتر تیمو مولر می‌گوید: «یافته‌های ما از این ایده حمایت می‌کند که افزایش حساسیت به انسولین از طریق هدف‌گیری اینسپتور‌ها به عنوان یک مداخله دارویی، به‌ویژه در مورد سلامت و عملکرد سلول‌های بتا، نویدبخش است».

برخلاف درمان‌های فشرده انسولین در ابتدای شروع بیماری، مهار یا حذف اینسپتور برای تقویت عملکرد سلول‌های بتا نویدبخش کاهش اثرات مضر بر قند خون و اختلال متابولیسم مرتبط با چاقی ناشی از رژیم غذایی است. این رویکرد از خطرات مرتبط با عدم درک علایم هیپوگلایسمی و افزایش وزن ناخواسته که معمولاً با انسولین درمانی فشرده مشاهده می شود، جلوگیری می کند.

دکترهیکو لیکرت، گفت: از آنجایی که اینسپتور در سطح سلول‌های بتای پانکراس بیان می‌شود، یک هدف دارویی در دسترس محسوب می گردد. در حال حاضر، آزمایشگاه ما به طور فعال در حال تحقیق بر روی پتانسیل چندین کلاس دارویی مسدودکننده ی اینسپتور برای افزایش سلامت سلول‌های بتا در موش‌های پیش دیابتی و دیابتی است. او توضیح داد که اینسپتور به عنوان یک هدف مولکولی جدید و جذاب برای افزایش سلامت سلول های بتا نه تنها در افراد چاق پیش دیابتی بلکه در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می تواند مورد هدف قرار گیرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-insulin-inhibitory-receptor-diabetes-therapy.html